zaterdag 5 juni 2010

Dag Eric.

We vinden het moeilijk te bevatten dat Eric er niet meer is.

In acht onwerkelijke weken bleek zijn lichaam geen partij voor de kanker die er in geslopen was. Na drie dagen in het ziekenhuis vond hij rust, verdween de laatste frons van zijn gezicht en viel hij in een diepe slaap.

Er zijn geen woorden voor ons verdriet.

Maastricht, 27 februari 1971 | Amsterdam, 3 juni 2010


We find it hard to believe that Eric isn't among us anymore. In eight crazy weeks his body could not win from the cancer. After three days in hospital he found peace and fell in a deep sleep.

46 opmerkingen:

  1. Die 27e februari 1971 was ik de eerste die je zag!
    Nu laat ik deze reactie hier achter omdat alles ons aan jou zal herinneren, teveel om in detail hier op te schrijven
    Goede Reis!
    je vader

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoveel plannen die we samen zouden verwezenlijken. Niet dat er ook maar eentje is uitgevoerd (op die rare vrachtwagendisco op Oerol na dan misschien), maar het plannen maken op zich was al fantastisch! Ik had zo graag nog zoveel meer plannen met je gemaakt. Nu zal ik het alleen moeten doen, met jou in gedachten... Ik wens je een mooie laatste reis.
    Joost Luirink

    BeantwoordenVerwijderen
  3. intens liefgehad
    intens verdriet
    gisella

    BeantwoordenVerwijderen
  4. etienne borgers7 juni 2010 om 17:04

    In de zon zaten wij terrassend
    en ik voelde opeens verrassend
    dat ik zo maar liefhebben kon
    genietend in de zon van jou,
    je lieve lach
    en een cola light

    Etienne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He broertje, ik blijf zo trots op jou. JW

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is lastig woorden geven aan wat we eigenlijk hebben gedeeld. De reizen, het kantoor, de tribunes, de locaties, het zwoegen en het voorrecht om onmogelijke projecten toch mogelijk te maken. Je was er een kei in. Het ga je goed 'Bijl'.
    Rutger Bergboer

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eric, goede reis! Altijd als ik aan je dacht had ik een glimlach op m'n gezicht en dat zal altijd zo blijven.
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dag eric
    fijn een keer met je gewerkt te hebben
    rust zacht
    groet
    martin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Eric,

    De eerste week dat we samen in de tent in Diepenheim aan het werk waren draaide ik muziek van In the mood for love.
    De muziek raakte je, je moest huilen omdat je verdriet had omdat je niet naar Italie ging.
    Nu huil ik bij deze muziek om jou, omdat je er niet meer bent.

    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag lieve broer, het ga je goed op je reis. Ik zal altijd denken aan de idealen die je had, waar je van droomde en wat je allemaal kon realiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het verhaal van de Kaarsendansers zal niet meer hetzelfde zijn. "We zijn niet van oorsprong, maar van afsprong" bedacht je. Onnavolgbaar.
    De tijd vliegt, jij ook.
    Tilburg 1991-en verder

    BeantwoordenVerwijderen
  12. "Als het onmogelijk is, dan wordt het interessant" Eric -zoals ik hem ken- ten voeten uit. En altijd met die ontdeugende twinkeling.
    En je máákte het mogelijk. La Strada, Amersfoort en wij hebben veel aan je te danken.
    Lang uit zicht, maar altijd nog het idee: dat komt nog wel eens goed. En nu je echt met de Noorderzon vertrokken bent, zullen we je vreselijk missen.
    Riekje & Leejo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Karin Huijsman7 juni 2010 om 23:31

    Lieve Eric,

    We zaten naast elkaar op het Roode Koper afgelopen oktober tijdens onze 'neven en nichtendag'. Ik maakte kennis met Valerie en Luca en we hadden veel bij te kletsen. Wat was het gezellig. Het is niet te bevatten dat jij, onze jongste neef, er nu niet meer bent. We zullen je vreselijk missen. Veel liefs, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Eric,
    Het is dan al jaren geleden dat we elkaar hebben gezien. Toch heb ik je in Tiburg (AMA) toen ik je leerde kennen in mijn hart gesloten. En ben je nooit weg geweest. Je was toen een vriend en ben je altijd gebleven. Ik heb je gemist en zal je missen.
    Ik wil de familie, vrouw en kinderen veel sterkte toe wensen in deze tijd.
    Jeroen Rosink

    BeantwoordenVerwijderen
  15. El Hacha

    godzijdank zag ik je dinsdag nog even en we konden elkaar kort ontmoeten, met de laatste energie die je had

    wat verschrikkelijk erg voor diegene die het te laat wisten/hoorden

    wat onmenselijk voor al je dierbaren die jou nou zomaar niet meer bij zich hebben

    wat hebben we samen gelachen, geploeterd, gevloekt, gezopen, gedanst, gejankt, gedroomd

    en lief gehad, en lief gehad

    het onmogelijke waar gemaakt

    het spijt me dat ik je even uit het oog was verloren

    nu het eigenlijk te laat is, zal dat nooit meer gebeuren

    el hacha - 'de bijl' is hier niet meer

    de goeden gaan het eerst
    wij zijn het schuim dat achter blijft

    x Koos Hogeweg

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha die Eer!

    Ik heb altijd gedacht
    ooit komen we elkaar wel weer eens tegen.
    Dan kijken we elkaar aan
    en weten en voelen dat het goed zit.
    Pakken we de draad gewoon weer op!
    Want de basis die we hebben is sterk!
    We lachen elkaar aan
    stappen in de auto
    tentje, kooktoestelletje, kruiden en surfplank mee
    en gaan weer naar Frankrijk.
    Net als toen.
    Lac Ste Croix of Normandie?
    Als er maar water is
    en een vuurtje
    en lekker eten.
    Wijntje erbij.
    En dan praten we bij. Dagen lang.
    Over nu en over toen.
    Veel om over te huilen, maar meer om over te lachen.
    Man, wat hebben we een boel moois met elkaar beleefd!

    Eer, ik kan er niet bij dat dit in dit leven niet meer kan gebeuren.
    Maar ben er nog steeds nog van overtuigd dat we elkaar weer eens tegen komen.
    En dan kijken we elkaar aan
    en weten en voelen dat het goed zit.
    Pakken we de draad gewoon weer op!
    Want de basis die we hebben is sterk!

    Vriend – tot dan! Het ga je goed!
    Aart

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste jongste Neef,
    De laatste aan de kinder tafel?
    Het ga je goed.
    Jan Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik surf op het web en lees zomaar tussen alle onbelangrijke feitjes door dat Eric overleden is!
    Wat een schok en zowaar verdriet terwijl ik je niet eens heel goed kende. Ik kan het niet geloven!
    Ik wens je gezin en alle nabestaanden veel sterkte toe.
    Henry Krul

    BeantwoordenVerwijderen
  19. "Fly with me to the rainbow - tonquelepac que le petit regenbogue..."

    Man, je bent veel te snel gevlogen.

    Dank voor alle mooie jeugdherinneringen Eric, het ga je goed.

    Alle liefs en sterkte voor je oude(rlijke) en "nieuwe" gezin,
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  20. jeetje Eric, dit is niet te geloven...
    dank voor je innemendheid en dat je zoveel mooie dingen mogelijk hebt gemaakt op de NDSM-werf!
    rust zacht, Eva de Klerk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Christel Schuurman8 juni 2010 om 22:53

    lieve Eric,
    Jij bent onlosmakelijk verbonden met mijn opgroeien. Je had mijn middelbareschoolvrienden en je had jij. Het begon met een vakantie in Frankrijk (met hond Doki), daarna brieven schrijven, op bezoek in Voorschoten, mee met een hockeytoernooitje, naar je eerste grote project in het Willem 2-stadion, later feesten op straat in Amersfoort, berooid na een brand in je studentenhuis, glimpen van niet immer soepel verlopende liefdesperikelen... Ons groeipad ging uiteindelijk ieder zijns weegs, maar jouw plek is vast. Kus! Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  22. haast ongelofelijk … wat kan de tijd razen.
    Jammer, hij heeft je ingehaald.
    Een goede rust,
    Eva Klee (beeldend kunstenaar NDSM-werf).

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dag jongste neef,
    Ik vond je zo'n leuk baasje vroeger dat ik als nichtje in de herfstvakantie op je kwam passen en als je dan in de box zat te spelen beschermde ik je tegen de blokken die je broers je om de oren gooiden. In Utrecht bij neef in het anti kraakpand..zo vertrouwd..zo familie! Ik verbind me in liefde met jou, Felicia, Peter, Jan Wolter en Jeroen, Valerie en Luca.We zien elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Met m'n kleine neefje Eric naar het Spoorwegmuseum. Een vrolijke krullenbol in een groen jagersjasje en met lichtjes in zijn ogen.

    Dat jasje ontgroeide hij, maar de lichtjes bleven.
    Weerspiegelingen van een innerlijk leven, waarvan een tante de diepte slechts kan vermoeden.

    Goede reis, lieve Eric. Als we de sterren zien lichten denken we aan je.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Arnoud Korporaal9 juni 2010 om 14:02

    Beste Eric,

    'Mensen zoals jij, maken het verschil'.

    Bij Lac St. Croix, Utrecht, Diepenheim en Amersfoort kruisen onze paden. Jouw creativiteit en focus zijn een stimulans voor mijn weg. We zullen het nog vaak over je hebben...

    Een goede reis,

    Arnoud

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dag Eric,

    Onbegrijpelijk en ongrijpbaar. We zijn verwonderd en verbijsterd. Wie had nu kunnen bedenken dat bij een volgende familiereünie de jongste van het stel er niet meer bij zal zijn?! We bewaren de goede herinneringen aan jou. Zet daar boven maar een paar knallende producties neer! Bij de volgende bliksem lichtshows denken we aan jou. Goede reis! H.J.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dag Eric,
    Ik heb jou nooit ontmoet maar het voelt toch alsof ik jou al jaren ken.
    Ik werk al bijna 11 jaar bij je ouders, als er wat was hoorde ik het van hun, de laatste weken waren het geen goeie berichten.
    Goeie Reis Eric, we zullen je niet vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Aan Eric,
    Ik ken je alleen uit de verhalen van Valerie. Mijn hart gaat uit naar haar. Jullie geluk was te jong en pril om zo drastisch verstoord te worden. Daarom wil ik Valerie, Luca en de andere naasten langs deze weg heel veel sterkte voor de toekomst wensen met de dichtregels van Bram vermeulen

    ...ik ben niet echt dood moet je weten,
    dood ben ik ben pas als jij me bent vergeten..

    vanaf Curacao..Saskia Meijer

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lieve Eric,

    Met tranen in mijn ogen lees ik al het liefs en goeds dat over je is geschreven. Morgen is het 'definitieve' afscheid. Vorig jaar hebben we je voor het laatst gezien met Luca, waar je zo lief en verzorgend voor was. Wat zullen Valerie, Luca, je ouders en broers je gaan missen. En ik zal je fantastische verhalen die je met ondeugende ogen kon vertellen heel erg gaan missen,

    Lieve Eric, goede reis,
    je (aangetrouwde) nicht Anoek

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Weet je nog, Eric? 1996...
    Poetica in silentio is stil.

    Jurtko

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lieve Eric

    Ik kan niet geloven dat ik dit nu zit te typen.
    Eerstejaar CMV in Amersfoort. "Absurdietijd" en "de Goede Dokter". Wat een feest. Ik denk dat ik geen productieleider was geworden als ik dat toen niet samen met jou gedaan had. Bedankt voor je bezielende zijn.
    Annebeth

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Lieve Eric,

    En daar vloog je hoog boven ons heen,
    beetje boel te vroeg he jongen!
    Dat hadden we beter willen plannen...
    veel beter.

    Vlieg nog maar vaak langs bij je lieve Valerie en die lieve Luca. Ze kunnen wel wat lucht gebruiken op de moment, een briesje!

    Straks het aardse afscheid...

    Ik ga u missen!

    Dank voor al je goeie momenten, je mooie bloesjes, het lekkere eten, de logeerbedden als Koos en ik weer eens kwamen logeren en de heerlijke koffietjes bij het opstaan.

    Lieve Eric Slaap zacht.
    x
    Soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Damien Sirjacobs10 juni 2010 om 10:47

    Dear Eric,

    From the little I knew from you,
    I can remember the quiete smiling eyes, the sparkling thinking, the carefull person and father

    What a pain, a loss


    Damien



    Damien

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Beste Eric,

    Als ik aan jou denk, dan moet ik denken aan 'Absurditeit'; wellicht een van jouw eerste ervaringen als producer van een festival, en ik zat in jouw team. Trots droegen wij onze t-shirts met die surrealistische klok erop.

    Ik ben blij dat je jouw bevlogenheid over theater niet bent verloren en dat het leven jou de kans heeft gegeven jouw passie te leven.

    Selamat jalan.
    Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dag Eric, dag Valerie, dag Luca
    Een droevige dag vandaag, maar ook een mooie dag. Eric is er niet meer en dat is moeilijk te begrijpen.
    Maar zo veel verhalen als vanmiddag heb ik nog nooit over Eric gehoord. Ik was er blij mee.
    Eric is er nog, in onze hoofden en in onze harten.
    We waren er allemaal al een beetje aan gewend hem een poos te missen. Dat missen is nu definitief.
    Maar er zijn nog zoveel verhalen en anecdotes waarmee we hem in gedachten kunnen houden.
    Dat vind ik wel troostrijk.
    Je bent pas echt weg als niemand meer over je praat en niemand meer aan je denkt.
    En die geweldige steekvlam en vuurbol waarmee de Lunatics hem respect bewezen vond ik prachtig.
    Eric dreef als een ijl rondje rook weg in de wolken. Veel theatraler kan je het niet bedenken.

    Leejo

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Lieve Eric,
    Je was al lang uit het oog,maar niet uit het hart.Via je ouders bleef ik op de hoogte van je wel en wee.Saai was je leven niet.
    Toen je voor het eerst bij Aart kwam spelen,was je zo'n schattig verlegen ventje van 6 jaar!Je durfte niet eens te vragen waar de wc was.Aart en jij waren al snel onafschijdelijk...Je was er altijd,of Aart was bij jou en ons hele gezin was dol op je.
    We hebben zoveel goede herinneringen opgehaald de laatste dagen....wat jammer dat we ze niet meer met jou hebben kunnen delen.Maar we waren zeer onder de indruk van je afscheid.Zoveel moois hoorden we nog over de jaren,waar wij niet meer zo veel van wisten.
    En na die vlam en de wegdrijvende rookwolk was het heeeeel stil,zelf ik was sprakeloos!(Ik zie je nu in gedachten grinneken,want humor was een grote kwaliteit van je.
    Eric,we zijn heel verdrietig ,ook om je naasten,die achterblijven zonder jou.
    Luca zal met veel liefde worden omringd,maar toch..jij had er willen zijn voor hem en Valerie.
    Het ga je goed,grote kunstenaar!
    Joske

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Jarenlang heb ik je niet gezien.. ik kende je van de CMV studie in Amersfoort... nu hoorde ik dat je er niet meer bent... ónbegrijpelijk, kippenvel. Ben er stil van....

    Met je donkere ogen, met je donkere ogen herinner ik je als een energiek en gedreven iemand.

    Ik wens jouw vrouw en jouw zoontje alle sterkte,

    Mariken

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Lieve Valerie,

    Dit berichtje is voor jou, om je te laten weten dat ik veel aan je denk en alle positieve energie mogelijk aan je stuur. Het is niet te bevatten dat je lief er niet meer is, zo snel en zo jong. Hou vast aan alle lieve mensen om je heen en weet dat er bij de Anne Frank Stichting een heleboel mensen aan je denken en je alle goeds gunnen in deze zeer moeilijke tijden.
    Hou je taai lieve meid en een dikke kus,

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Lieve Valerie, Luca en de rest van de familie

    Bijna het hele nieuwe Lunatic-team zit nu op Terschellings Oerol Festival. Cees (Lunatics) vertelde dat hij zooooveeeel mensen op Oerol ontmoette die met ontzetting over Eric's heengaan spraken; en dan direct met respect over zijn werk en wie hij was. Zijn geest dwaalt daar rond; dat is zeker. En ik zit nu even in Antwerpen en denk aan Eric en aan jullie... wat een gemis.

    door mijn kop schieten steeds deze woorden:

    "jij en ik, we mogen ons niet laten vangen
    we moeten leven voor een droom
    en sterven van verlangen"

    In gedachten bij jullie,
    laat het me weten als ik iets kan doen

    xxx Koos

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik schrik me een hoedje als ik opeens het bericht van Erics overlijden op de website van Spoffin tegenkom. Ik kan me nog goed herinneren dat we een prettige samenwerking hebben gehad toen The Lunatics bij Theater Terras kwam spelen en ook daarvoor bij Etcetera en daarna waar onze paden zich kruisten.

    Ben even van slag af... ik wens familie en vrienden veel sterkte met dit verlies!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Het is al weer een paar maanden later maar dat is de tijd die door tikt. Ik geloof dat ik wel bijna dagelijks effe aan jouw denk en anders niet aan Valerie. Nog steeds ben ik sprakeloos en kan ik het eigenlijk niet omschrijven hou diep jij me hebt geraakt, niet toen en ook niet nu! Ik ben blij, ook klinkt daar heel raar, dat ik je nog heb gezien en gesproken.

    Lieve Valerie elk woord lijkt nog steeds te veel (en ik kom er ook niet uit om het te omschrijven) maar ik denk veel aan je!

    Liefs Linda Anneveld

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Beste nabestaanden en vrienden van Eric,

    Ik hoorde via oud-klasgenoot Dolf Kars van het Rijnlands Lyceum Wassenaar dat Eric er niet meer is. Ik zat met hem halverwege jaren 80 op de Havo en fietste soms samen richting Voorschoten waar we woonden. Eric was altijd een aardig en beleefd. Een goed mens. Ik wens alle nabestaanden veel sterkte.

    Witold Kepinski

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik lees nu pas dat Eric er niet meer is. Kan het heel moeilijk bevatten. We zagen elkaar soms periodes niet en dan weer heel veel wel. Nooit gedacht dat een periode voor altijd zou worden.
    Anita de Rover

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Het is nu weer twee jaar later... twee jaar dat Eric is overleden. Ik lees de berichten terug met tranen in mijn ogen van verdriet om zo een geliefd en bijzonder persoon. Ik denk dat hij zich zelf er niet van bewust was hoeveel mensen hij diep heeft geraakt in zijn korte maar intense leven. Wat blijft is een gevoel van diepe bewondering en liefde voor hem die er niet meer is en toch altijd om me heen is.
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Proost, Eer, op jou! En op de mooie herinningen aan een echte jeugdvriend.
    Aart

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Zo regelmatig plop je op in mijn gedachten Eric, bij iets wat ik zie of hoor.
    Ook nu.
    liefs voor je familie en dierbaren.
    Victorine

    BeantwoordenVerwijderen